Czy model Decision Making for Leaders jest lekarstwem na wszelkie problemy decyzyjne lidera?

Nie ufaj żadnym modelom. Zaufaj swojej intuicji, ale sprawdzaj, czy ona dobrze Ci podpowiada. Dziś kiedy w Polsce ponad 1000 menedżerów przeszło program angażowania, wiemy, że szczególnie my, Polacy, mamy nadmierne przywiązanie do naszej intuicji. Trudno to wytłumaczyć, bo choćby w sprawach istotnych dla organizacji, gdzie waga decyzji jest duża, Polacy są bardziej dyrektywni niż menedżerowie z międzynarodowej grupy porównawczej. Poniżej opisuję trzy sytuacje, w których warto się powstrzymać od pochopnych działań w stosowaniu metody Decision Making for Leaders.

Sytuacje wymagające ostrożności w stosowaniu metody Decision Making for Leaders
  1. Kiedy prawdopodobieństwo zaangażowania jest niskie, nie decyduj się, szefie, na stosowanie autokratycznych stylów zarządzania.
  2. Kiedy pojawia się w Twoim zespole ryzyko konfliktu, nie obawiaj się zastosować konsultacji, zamiast unikać konfrontacji z zespołem.
  3. W coraz większym stopniu angażuj zespół w problemy o dużej wadze, a unikaj dyrektywności. Twój zespół coraz częściej potrzebuje czuć, że jest zaangażowany w sprawy istotne dla biznesu.

Udowodniono, że postępowanie zgodne z metodą Decision Making for Leaders daje 2,5 raza wyższe prawdopodobieństwo, że Twoje decyzje będą mądre i zespół zaangażuje się w ich wdrożenie, niż gdybyś działał odwrotnie do zaleceń modelu. Oczywiście ta reguła nie wyklucza działań opartych na intuicji, które mogą być zgodne z modelem. Po prostu możesz podejmować mądre decyzje, nie znając modelu. Jednak kiedy stajesz przed wyzwaniem w Twojej organizacji i zastanawiasz się, w jakim stopniu angażować zespół, możesz postawić sobie następujące pytania:

  • Przed jakim wyzwaniem stoję?
  • Jaki jest problem, który muszę rozwiązać?
  • Który zespół chcę zaangażować do konsultacji tego problemu?
  • Czy szukam rozwiązań, które muszę szybko wdrożyć?
  • A może bardziej zależy mi na rozwoju mojego zespołu?

Zatem receptą na stosowanie modelu jest prawidłowe sformułowanie problemu i mądra ocena czynników sytuacyjnych oraz kryteriów efektywności, które opisuję w dalszej części książki. Jeśli uda Ci się to poprawnie zrobić, jest duża szansa, że oszczędzisz czas i nerwy przy wdrażaniu projektu, a decyzja, którą podejmiesz, będzie mądra dla organizacji, czyli pomoże Wam w osiągnięciu zamierzonych celów.

Robert Zych

autor książki „Szefie angażuj zespół. Jak motywować grupę metodą Decision Making for Leaders”

22 843 90 70
kontraktosh@kontraktosh.pl

Email marketing powered by FreshMail
 

Email marketing powered by FreshMail