NADZWYCZAJNA MOC GRUPY. Kiedy zespół osiąga najbardziej ambitne cele

  • Jak utrzymać nadzwyczajną moc w zespole?
  • Jakich metod unikać, a jakie stosować, by zmotywować zespół?
  • Czego potrzebuje zespół od lidera w fazie nadzwyczajnej mocy grupy?
  • Jak pogodzić się z faktem, że faza nadzwyczajnej mocy grupy nie trwa wiecznie?

Od ponad 100 lat menedżerowie poszukują recepty na skuteczne utrzymanie motywacji w swoich zespołach. Dziś, w 2016 r., umiejętność motywowania i reagowania na zmiany nabiera szczególnego znaczenia w prawie każdej firmie, zwłaszcza w tych branżach, w których dochodzi do walki silnych konkurentów.

Od lat wspieram polskich liderów, aby potrafili skutecznie prowadzić zespoły, utrzymując w nich jak najdłużej fazę nadzwyczajnej mocy. Swoją wiedzę opieram na badaniach prowadzonych na Uniwersytecie Yale oraz na wziętych z życia przykładach liderów, którzy z sukcesem doprowadzali swoje teamy do zamierzonych celów. Jednym z moich ulubionych liderów, który potrafił podtrzymywać motywację zespołu, jest sir Ernest Shackleton — to on w trakcie wyprawy, której celem był trawers Antarktydy, skutecznie poprowadził zespół 27 ludzi stale narażonych na zmiany i przeciwności losu.

W tym materiale przedstawię trzy praktyki, które zdefiniowałem, obserwując poczynania wielu polskich liderów i ich sposoby na to, jak podtrzymać motywację zespołu w tej najważniejszej z faz. Te praktyki są również tłem opowieści o słynnej wyprawie sir Shackletona.

Po pierwsze (praktyka 1.), Twój zespół potrzebuje mieć jasność co do zadań, które ma wypełniać, zatem zawsze inspiruj go wizją przyszłości i określaj, co jest do zrobienia. Pamiętaj, że to do Ciebie należy wyznaczenie grupie kierunku, w którym ma się rozwijać. Szczególnie w fazie nadzwyczajnej mocy to Twoja rola. Zespół działa samodzielnie, Ty natomiast powinieneś myśleć o przyszłości.

Po drugie (praktyka 2.), zapamiętaj, co powiedział jeden z szefów: motywowanie nie odbywa się tylko w godzinach od ósmej do ósmej trzydzieści, kiedy trwa zebranie z zespołem. Dziś motywowanie to dawanie sobą przykładu — stale, systematycznie i konsekwentnie — zarówno gdy pracujesz, jak i kiedy wypoczywasz. Tak naprawdę każde Twoje zachowanie może mieć motywujący lub demotywujący wpływ na grupę. Dlatego tak ważne jest mądre stosowanie metafor i symboli, aby skłaniać zespół do refleksji i angażować go w ważne dla Ciebie wartości. Zatem dawaj przykład innym, stosując metaforę i symbolikę.

Po trzecie (praktyka 3.), lepsza jest jakakolwiek decyzja niż jej brak. Kiedy kierujesz zespołem podczas zmiany, ludzie chcą wiedzieć, że jesteś zdecydowanym liderem, który wie, dokąd płynie ten okręt. A skoro tak jest, to uważnie obserwuj otoczenie i reaguj na zmiany, podejmując odważne decyzje.

Pamiętam, jak w latach 90. jeden z polskich szefów, z którym blisko współpracowałem, z niedowierzaniem twierdził: „Wiara i optymizm nie mają żadnego znaczenia, w naszym zespole liczą się jedynie merytoryczne kompetencje, nie jesteśmy przecież Amerykanami”. Ten szef stracił potem swoją firmę, bo nie potrafił utrzymać przy sobie grupy ludzi, których stale krytykował i oceniał.

Dlatego w kierowaniu moimi zespołami staram się być optymistą, doceniać ekipę, która osiąga sukcesy, a także zaszczepiać ten „nierealny” optymizm wśród moich ludzi. Odkąd kieruję zespołami pracowników, wiem, że każdy w teamie ma swoje silne strony, talenty, które powodują, że potrafi odnosić nadzwyczajne sukcesy. Nawet jeśli te talenty jeszcze nie są odkryte, tak jak u młodych stażem pracowników, to na pewno wszyscy w zespole je mają. Zatem zadanie, które stoi przed liderami, to umiejętność wyznaczania każdemu w zespole roli dostosowanej do jego potrzeb i właśnie tego talentu. Nie spotkałem w mojej pracy szefa, który na pytanie: „Jakie postawy powinien reprezentować twój zespół?” nie odpowiedziałby: „Wiesz, dla mnie kluczowe w naszej pracy są: jedność, odpowiedzialność i sprawiedliwość. Jeśli każdy członek mojego zespołu reprezentuje takie właśnie wartości, nie ma wyzwań, którym wspólnie nie moglibyśmy sprostać”. Zatem: buduj w zespole poczucie jedności i sprawiedliwości oraz odpowiedzialności.

Zapraszam do lektury książki Szef w relacji z zespołem. Robert Zych

Premiera książki styczeń 2017. Prowadzimy przedsprzedaż – osoby zainteresowane prosimy o kontakt z Katarzyną Chojnacką katarzyna.chojnacka@kontraktosh.pl tel. 608-208-106

PSYCHOLOGIA SZEFA II: SZEF W ROLI COACHA

Program ten skierowany jest do szefów, którzy chcą podnieść swoje umiejętności prowadzenia rozwoju podwładnych poprzez coaching.

WordPress › Błąd

W witrynie wystąpił błąd krytyczny.

Dowiedz się więcej o rozwiązywaniu problemów z WordPressem.