Strefa wiedzy / zarządzanie blog

Szef w relacji z zespołem. Faza kryzysu odpowiedzialności

Kiedy kierujesz zespołem w fazach zależności oraz różnicowania, dostrzegasz zaangażowanie ludzi i pozytywną atmosferę. Jednak w każdym zespole przychodzi moment kryzysu.

Typowe zachowania grupy

  • Narzekanie, marudzenie, krytykowanie decyzji.
  • Kto to wymyślił?
  • To głupi pomysł! Tego nie można zrobić!
  • Ci na górze w centrali nie mają kontaktu z rzeczywistością!
  • „Genialne” pomysły, co powinien zrobić zarząd, inne działy i co szef powinien dla nich wywalczyć

Pułapki emocjonalnych stereotypów szefa

  • Muszę stłumić to krytykanctwo, bo nie wdrożę decyzji biznesowych — co tu zrobić?
  • Jak się komuś nie podoba, to się może zwolnić!
  • Moi ludzie powinni być bardziej zaangażowani.
  • Chyba coś do mnie mają, bo nie chce im się współpracować i torpedują moje interesy.

Prawdziwe źródła trudnych zachowań grupy w fazie kryzysu odpowiedzialności

  • Są ciągle zaangażowani, chcą, żeby było lepiej, i dlatego wskazują obszary do poprawy.
  • Nie chcą brać odpowiedzialności, bo jeszcze do niej jako zespół nie dorośli.
  • Boją się konsekwencji swoich wyborów, bo wiedzą, że będą musieli ponieść dodatkowe koszty.
  • Nie są gotowi na ryzyko otwartej konfrontacji z szefem.

Jak motywować zespół w fazie kryzysu odpowiedzialności?

  1. Wysłuchać osłabiony zespół
  2. Przypomnieć zespołowi sukcesy i jego silne strony
  3. Nazwać problem, którego rozwiązania szukamy
  4. Zaangażować zespół poszukiwanie sposobów „jak wyjść z tej trudnej sytuacji?”
  5. Zablokować marudzenie i narzekanie bez pomysłów rozwiązań

Szefie, pamiętaj: kiedy prowadzisz zespół w fazie zrzędzenia, nie Ty jesteś obiektem ataku czy wrogiem zespołu. Zespół kieruje swoje narzekania do Ciebie, wierząc, że możesz zaradzić problemom i uzdrowić sytuację. Jest to bardzo krzywdząca i nierówna faza rozwoju zespołu dla szefa. Dlatego pamiętaj, że nie tylko od Ciebie zależy, czy zespół będzie szczęśliwy i skuteczny w działaniu. Pięćdziesiąt procent wpływu na tę sytuację mają członkowie zespołu.   Fragment pochodzi z książki Roberta Zycha i Agnieszki Zych „Szef wobec zespołu. Jak proces grupowy wpływa na psychologię teamu„, której premiera już w styczniu 2017

Nasze szkolenia otwarte

Rekomendowane programy rozwojowe

Umów się na demo

Poznaj programy rozwojowe, które spersonalizujemy do potrzeb Twoich i Twojego zespołu

arrows (1)